Det ligger i luften med Vincent Seremet. 


Gruppe 2 havde indbudt den friske 80 årige Vincent til Novembermødet 

på Rødovregård den 1. November 2010

 Der blev budt på en fantastisk, spændende livsfortælling af den gamle flyvepioner og flykonstruktør. - Vincent Seremet understreger, at det ikke er et foredrag, der handler om det tekniske, men hans personlige historie om en brændende interesse for aerodynamik.

Vincent Seremet, født ved Ringsted flyveplads i 1930, er still going strong. Som ung sprang Seremet faldskærm, men han havde en drøm om at kunne slippe jorden ved egen kraft og selv bestemme hvor han skulle lande. Seremet begyndte i byggebranchen, men drømmen tog hurtigt over og i perioden 1957-98 opfandt og konstruerede Seremet 29 forskellige ryghelikoptere, enmandshelikoptere, autogyroer og flyvende vinger. Heraf kan nogle ses på Teknisk Museum i Helsingør.

Brækkede lemmer hørte til dagens orden når nye opfindelser skulle testes. Men testet blev de. Trods sin høje alder er Seremet stadig aktiv faldskærmsudspringer og flykonstruktør, og han tester stadig selv sine seneste opfindelser. For nylig testede han en faldskærm fra 8 km højde, med iltmaske. Senest har Seremet testet udspring om natten, med natkikkert monteret.

I 2003 udgav han bogen "Besat af flyvning" som beskæftiger sig med Seremets mange hjemmekonstruerede flyvende apparater. Den blev i 2004 fulgt op af bogen "Mit liv med faldskærm",  bogen beskriver 50 års udvikling af flyveskærme, lasteskærme, bremseskærme, redningsskærme og katastrofeskærme.

Også  Vincent Seremets tredje bog,  ”Med livet som indsats”, om sit eventyrlige liv med flyvning og udvikling af faldskærme gennem en menneskealder, beskriver disse eksperimenter, som ofte var med livet som indsats.

For 3 år siden begyndte Vincent at bygge sin første “Fantom-vinge”. Den første version havde for svag motor. Men nr. 2 var rimelig stærk, det erfarede han da han afprøvede Fantom-vingen ved at hoppe ud fra et Hercules-fly i fire kilometers højde.

Jeg sprang ud og så stabiliserede jeg mig i luften. Derefter tændte jeg for raketten og så steg jeg til vejrs med sådan en fart at jeg fik højdesyge. Jeg mistede bevidstheden, men fik alligevel udløst faldskærmen inden der var for sent, fortæller Vincent Seremet. Jeg kom ned på jorden og måtte ligge 6 timer på en sofa for at blive nogenlunde frisk igen.

Direktøren for raketmotorfabrikken i Tyskland fortalte, at det, der var gået galt var, at jeg for hurtigt havde fået en for stor hastighed. Derved kunne jeg ikke styre den, og jeg kom ret højt op i den tynde luft.

14 dage efter havde firmaet ændret motoren på  “Fantom-vingen”, den skulle så afprøves igen. Det gik rigtig godt, og chefen var tilfreds med testflyvningerne, bortset fra én ting.

Da Vincent fløj deroppe, blev han meget varm om benene, da han kom ned så han, at støvlerne næsten var brændt væk! Det skulle rettes efterfølgende, og Vincent besluttede for alvor at stoppe sin lange karriere med eksperimenter i luften, han var jo 80 år. 

                                                                                                                     Arne.

Vincent 1



Vincent 2


Vincent 3 foto




Sidst opdateret 16. nov. 2010